آرامش با یاد خدا
خداوند بی‌نهایت است و لامكان و بی زمان  اما به قدر فهم تو كوچك می‌شود و به قدر نیاز تو فرود می‌آید، 
لینک دوستان

مسأله سرنوشت انسان ها چیست؟

پاسخ:

به طور کلی، سرنوشت، دو جزء و دو رکن دارد. یک جزء آن در اختیار ما و

دیگری در اختیار خداست. این قد و قامت، این که ما در یک محیطِ خاص زاده شده ایم، یا این که بُرد چشم ما اندازه معینی دارد، دست و بازوی ما قدرت معینی دارد و غیره، مشخصات تکوّنی ما می باشد که در اختیار ما نبوده است. یا بیماری هایی که پیش می آید- غیر از آن بیماری های اختیاری- این ها اختیاری نیست. یک مقدار این نقشه را خود من با دستم می نویسم، که این اختیاری است.

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پرسیدند یا رسول اللَّه، آیا سرنوشت ما با قلم نوشته و تمام شده است و ما هم همین طور در یک نقشه تمام شده دست و پا می زنیم، یا این که در ساخت سرنوشت ما، خودمان تأثیر داریم؟ حضرت فرمود: «سرنوشت ما از دو جزء مرکب است. یکی دست اوست (خداست) که به وسیله قوانین طبیعت در ما تبلور یافته است. دیگری هم به اختیار خود من است». پس آن جزء را که به اختیار خود من است، نباید با آن که به اختیار من نیست، آمیخت. این جواب درباره سؤال مطرح شده است و مباحث بسیار زیادی هم دارد. از آن جمله، اگر چیزی از سرنوشت دست ما نباشد و همه ساخته او باشد، نه مسؤولیت ها معنا دارد، نه تکامل شخصیت معنا دارد، نه عشق و علاقه معنا دارد، نه بعثت انبیا معنا دارد. ادعایی که چنین دلیلی داشته باشد، ببینید چه قدر مهم است. اصلًا اگر مسأله اختیار سلب شود، انسان ها مانند یک ماشین می شوند. بدین جهت که سؤال ها مربوط به جبر و اختیار است، [لازم می بینم توضیحات دیگری بیان کنم ]:

در صورتی که اختیار در کار نباشد، همه چیز بی معنی می شود. در آن صورت مسؤولیت یعنی چه، شخصیت یعنی چه، نیک و بد یعنی چه؟ دیگر نه تنها تمام این سؤالات، بلکه اصلًا نیک و بد معنا ندارد. وقتی ما اختیار نداریم و نقشه را او (خدا) صد درصد پیاده می کند، من چه کاره هستم؟ این که در روایت جواب می دهد:

جَفَّ الْقَلَمُ بِما هُوَ کائِن

«قلمِ سرنوشت به آن چه که خواهد شد، خشکیده است» یعنی چه؟ یعنی این سرنوشت این شخص، و این هم سرنوشت آن شخص و

تمام شد؛ قلم هم کنار گذاشته شد و خشک شد. این روایتی است که نقل کردند و سندش ثابت نشده است و از آن، مفهوم جبر استنباط می شود. معنای بسیار خوبی را یکی از حکمای عارف ما- مولوی - این طور بیان می کند که: این که قلم نوشته است که هر مقدمه ای نتیجه ای دارد و هر علتی معلولی، انسان آگاه را بیشتر به کارهای اختیاری تحریک می کند.

هکذا تأویل قد جَفَّ القلم                                           بهر تحریض [1] است بر فعل اهَم

چون قلم بنوشت که هر کار را                                    لایقِ آن هست تأثیر و جزا

کژ روی جف القلم کژ آیدَت                                         راست رو جف القلم بفزایدت

کرد دزدی دست شد جف القلم                                  خورد باده، مست شد، جف القلم

عدل آری برخوری جف القلم                                       ظلم آری مدبری جف القلم [2]                   

اگر شراب بخوری، مست خواهی شد، (جف القلم). یعنی قانون تثبیت شده است. اگر کبریت روی قالیچه انداختید، خواهد سوخت (جف القلم). اما چه کسی به شما گفته بود که کبریت را به روی قالیچه بیندازید؟ اگر به ظرف [محتوی ] بنزین کبریت بیندازید، شعله ور می شود و شاید شهری را به آتش بکشد (جف القلم). قانون چنین است، اما چه کسی به شما گفته که این کار را انجام دهید؟

خدا به مولوی پاداش بدهد! ملاحظه کردید که چه قدر زیبا معنا کرده است.

اگر تمام سرنوشت من، جبری و صد در صد مشخص شده باشد، تمام ارزش ها نابود می شود. البته داستان بسیار بزرگی است که ما چه مقدار اختیار داریم. در این دنیا، چه کار کنیم تا اختیار ما زیادتر شود. چه کنیم که انگیزه های حرکات ما، بر مبنای کشمش و غوره نباشد. شما حق دارید این سؤال را از مربیان بکنید که چه کنیم تا در این دنیا همانند یک آلت ناآگاه در دست روزگاران و در دست

عوامل طبیعت و قدرت ها قرار نگیریم؟ جا دارد و باید، هم معلمان و هم مربیان اگر واقعاً دلسوز بشر هستند، برای این که ما از اختیار بیشتر برخوردار شویم، توصیه کنند که شخصیتمان را قدرت بدهیم، در غیر این صورت کاری برای ما انجام نداده اند. یا اگر کاری انجام داده اند، خیلی کم بوده است. وگرنه اگر با یک غوره و کشمش، تصمیمات انسان عوض شود، درست نیست. آیا این زندگی است؟

اشتری ام لاغر و هم پشت ریش                                زاختیارِ هم چو پالان شکلِ خویش            

این پالان است، اختیار نیست که یک کشمش، پالان را این طرف و آن طرف می برَد. مثلًا تصور بفرمایید که روی پالان اسب یا روی شتر، دو لنگه بار گذاشته ایم. اگر یک سنگ بگذارید آن طرف، پالان به همان طرف می رود. یا یک بار بگذاریم این طرف پالان، بدیهی است که پالان به این طرف می رود. اختیاری که با یک کشمش و غوره عوض خواهد شد، چه اختیاری است؟ ای اولاد آدم، باید به تقویت شخصیت بپردازیم. [1]

پی نوشت:

[1] جعفرى تبريزى، محمد تقى، در محضر حكيم، 1جلد، موسسه تدوين و نشر آثار علامه جعفرى - تهران - ايران، چاپ: 10، 1394 ه.ش.

[1] - تحريض: تحريك.

[2] - تفسير و نقد و تحليل مثنوى، محمدتقى جعفرى، ج 12، ص 416.

[ شنبه پنجم مهر ۱۳۹۹ ] [ 14:51 ] [ محسن ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

زندگی زيباست زشتی ‌های آن تقصير ماست، در مسيرش هرچه نازيباست آن تدبير ماست!

الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
پیامبر اکرم(ص):
هر کسی صلوات بر من را در نوشته ای بنویسد تا زمانی که آن نوشته باقی است، فرشتگان بر او استغفار می نویسند


قدرت کلمات
کلمات، چنان قدرتی دارند که می توانند آتش جنگی را بیفروزند و یا
صلحی را بر قرار سازند، رابطه ای را به نابودی کشانند و یا آنرا محکمتر کنند.
برداشت و احساس ما نسبت به هر چیز، بسته به معنائی است که به آن چیز می دهیم.
کلماتی که آگاهانه یا نا آگاهانه برای بیان یک وضعیت انتخاب می کنیم، بلافاصله
معنای آن را در نظرمان دگرگون می کنند و در نتیجه احساسمان را تغییر می دهند.




چگونه زندگی کنیم؟
ابتدا به شدت سعی داشتم تا دبیرستان را تمام کنم و دانشکده را شروع کنم، سپس به شدت سعی داشتم تا دانشگاه را تمام کرده و وارد بازار کار شوم، بعد تمام تلاشم این بود که ازدواج کنم و صاحب فرزند شوم، سپس تمام سعی و تلاشم را برای فرزندانم بکار بردم تا آنها را تا حد مناسبی پرورش دهم،  سپس می تونستم به کار برگردم، اما برای بازنشستگی تلاش کردم، اما اکنون که در حال مرگ هستم، ناگهان فهمیده ام که فراموش کرده بودم زندگی کنم .  

لطفا اجازه ندهید این اتفاق برای شما هم تکرار شود . قدر دادن موقعیت فعلی خود باشید و از هر روز خود لذت ببرید . برای به دست آوردن پول، سلامتی خود را از دست می دهیم سپس برای بازیابی مجدد سلامتی مان پول مان را از دست می دهیم گونه ای زندگی می کنیم که گویا هرگز نخواهیم مرد و گونه ای می میریم که گویا هرگز زندگی نکرده ایم .



سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
با عرض ادب و احترام و فرو تنی
مقدم شما را به وبلاگم گرامی داشته وآرزومندم که از حضور در این وبلاگ ؛ احساس آرامش ؛رضایت و لذت بنمائید .

بهترين انتخاب در سخت‌ترين صحنه
از اهميت تأمّل در واقعه‌ي كربلا همين بس كه ائمه معصومين به ما دستور داده‌اند هر حادثه‌اي که برايتان پيش مي‌آيد به کربلا وصل کنيد تا واقعه‌ي کربلا يک لحظه از منظر ما پنهان نماند و از بصيرتي که در پي دارد محروم نگرديم. زيرا كه كربلا يک حادثه اتفاقي نيست، بلکه فرهنگي است که براي شكوفايي حيات بشر توسط امامي معصوم تدوين شده است. اگر خواستيد حوادث زندگي، شما را نبلعد و روز‌مرّه‌گي‌ها عمر شما را لگدمال نكند و خيالات و اغراضِ دنيايي افق حيات شما را تيره ‌و ‌تار نگرداند، بايد همواره كربلا را مدّ‌نظر داشته باشيد تا هرگز از بهترين انتخاب‌ها در سخت‌ترين صحنه‌ها نهراسيد.


اگر امروز حتی یک کلمه از دیروز بیشتر بدانید مسلماً شخص دیگری هستید

بيسواد كسي است كه ياد نگيرد كه چگونه ياد بگيرد


من ملک بودم و فردوس برین جایم بود/آدم آورد در این دیر خراب آبادم/
نیستم آدم اگر بازنگردم آنجا/زین جهت هست اگر باز کمی دلشادم


مرا بسپار در یادت ، به وقت بارش باران! نگاهت گر به آن بالاست و در رقص دعا قلبت مثال بید می لرزد ، دعایم کن که من محتاج محتاجم.


الَّذِينَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ﴿۲۸﴾ (سوره رعد)

همان كسانى كه ايمان آورده‏اند و دلهايشان به ياد خدا آرام مى‏گيرد آگاه باش كه با ياد خدا دلها آرامش مى‏يابد (۲۸)

خوشبختی، موفقيت، آرامش همان رضاي خداست

به یکی بستم و از هر دو جهان بگسستم
مشکل هر دو جهان را به خود آسان کردم

کلماتی برگزیده از نیمه تاریک وجود
-ما هر کس وهر چیزی راکه جنبه های فراموش شده وجودمان را انعکاس می دهدرا به خود جلب می کنیم.اگر از تکبر شما می رنجم به این دلیل است که تکبر وجود خودرا نمی پذیرم.
-به یا داشته باشید هنگامی که بر رفتار ناپسند کسی متمرکز می شوید به این دلیل است که خودتان ان ویژکی رادارید
-اگر طالب عشق بیشتری هستیدبه خود عشق بورزید.اگر خواهان پذیرفته شدن هستید خودرا بپذیرید.
-ترس انسان را به حفظ موقعیت کنونی ترغیب می کند درحالی که عشق مارا تشویق می کند به راهمان ادامه دهیم.
-ایاآرزوهایتان آنقدر مهم هستند که شما را وادار کنند تاشجاعانه با ترسهای خود روبه رو شوید.ایا به اندازه کافی خواستار برآورده شدن آرزوهایتان هستید؟انتخاب با شماست.
-ترجیح می دهید به کاری که دوست ندارید ادامه دهید.یا خطر ایجا د کار و کسبی را که دوست داریدرا می پذیرید؟
-رسالت ما بی عیب ونقص بودن نیست.رسالت ما یکپارچه بودن است.
“دبی فورد”

کلید همه کارها
حضرت امیر المومنین (علیه السلام) حدیثی دارند که می فرمایند:
مراقب افکارت باش که گفتارت می‌شود،
مراقب گفتارت باش که رفتارت می‌شود،
مراقب رفتارت باش که عادتت می‌شود،
مراقب عادتت باش که شخصیتت می‌شود،
مراقب شخصیتت باش که سرنوشتت می‌شود.

تلنگر
❓فقط یک لحظه
پیش خودتان فکر کنید!
اگر همین الان فوت کنید...!

در شبکه های اجتماعی مانند:
وایبر،viber
بیتاک،beetalk
تلگرام،telegrame
واتس آپ،whatsapp
فیس بوک،facebook
اینستاگرام،instagrame
و دیگر شبکه های اجتماعی...!

چه چیزی را از خودتان بر جای گذاشته اید،
آیا صدقه جاریه از خودتان برجای گذاشته اید و یا اینکه گناه جاریه؟؟


ای جوان مسلمان بسیار مواظب باش که در شبکه های اجتماعی چه چیزی پخش و نشر می کنی



خداوند می فرماید:
💫ولَيَحْمِلُنَّ أَثْقَالَهُمْ وَأَثْقَالًا مَّعَ أَثْقَالِهِمْ وَلَيُسْأَلُنَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَمَّا كَانُوا يَفْتَرُونَ

💫آنها بار سنگین (گناهان) خویش را بر دوش می‌کشند، و (همچنین) بارهای سنگین دیگری را اضافه بر بارهای سنگین خود؛ و روز قیامت به یقین از تهمتهائی که می‌بستند سؤال خواهند شد!

📚 سوره عنکبوت/13
موضوعات وب
لینک های مفید
امکانات وب
div id="video-display-embed-code_241401" >